Sejurus selepas Junjungan
Besar Nabi Muhammad S.A.W
wafat pada 12 Rabiul Awal tahun 11
Hijrah atau8 Jun 632 Masehi,
berlaku krisis kepimpinan di
kalangan umat Islam ketika itu.
Ini adalah disebabkan semasa
hayat baginda, Rasulullah S.A.W
tidak pernah menyatakan siapakah
pengganti baginda secara jelas
malahan juga tidak berwasiat
kepada sesiapa pun daripada para
kalangan sahabat untuk menjadi
khalifah selanjutnya.
Kekecohan dalam menentukan
kepimpinan umat Islam seterusnya
bermula apabila sekumpulan
penduduk Ansar (sahabat yang berasal dari
Madinah) diketuai oleh Sa'ad bin Ubadah (ketua
suku Khazraj) berhimpun di suatu tempat
bernama Saqifah Bani Sai'dah untuk menentukan
khalifah (pengganti Nabi).
Sebaik sahaja mendengar berita tersebut, kaum
Muhajirin (para sahabat yang berasal dari
Makkah) dipimpin oleh Abu Bakar as-Siddiq juga
bertindak menuju ke tempat yang sama hingga
menimbulkan perselisihan yang
di antara
kedua kelompok ini. Pada masa yang sama Ali
bin Abi Talib bersama Siti Fatimah tidak terlibat
dengan perhimpunan tersebut kerana sibuk
menguruskan pemakaman Rasulullah S.A.W.
Akhirnya demi perpaduan umat Islam, pimpinan
kedua belah pihak telah berkompromi dan
mencapai kata putus dengan melantik Abu Bakar
as-Siddiq sebagai khalifah. Perlantikan ini
dipersetujui kerana beliau dianggap sebagai
sahabat nabi yang paling kanan dan sering
menjadi imam solat semasa keuzuran baginda.
Abu Bakar menjadi khalifah selama 2 tahun 3
bulan dan 10 hari.
Sebelum wafat pada bulan Jamadil Akhir tahun 12
Hijrah, beliau sempat meninggalkan wasiat
supaya Umar bin al-Khattab dilantik sebagai
khalifah yang kedua dan keputusan ini diterima
baik oleh semua kaum muslimin tanpa sebarang
bantahan. Umar bin al-Khattab memegang
tampuk kepimpinan umat Islam selama 10 tahun
6 bulan dan beliau telah wafat pada 16 Zulqaedah
tahun 23 Hijrah.
Kematian Umar adalah akibat dibunuh oleh
musuh dari daerah-daerah yang pernah ditakluk
oleh beliau sedikit masa dulu. Sebagaimana Abu
Bakar, Umar juga sempat berwasiat mengenai
perlantikan khalifah seterusnya. Beliau mahu agar
pemilihan tersebut kelak dibuat melalui jalan
musyawarah dan melarang memilih anaknya
Ibnu Umar (Abdullah bin Umar bin Khattab)
sebagai pengganti.
Akhirnya, Uthman bin Affan telah dipilih sebulat
suara untuk menjadi khalifah Islam yang ketiga
dan berkhidmat selama 10 tahun iaitu dari 25
Hijrah hingga 35 Hijrah. Sepanjang tempoh
pemerintahan sebagai khalifah, beliau tidak
banyak terlibat dalam usaha-usaha meluaskan
pengaruh Islam, sebaliknya lebih banyak
menumpukan usaha untuk membuat
penyusunan Mashaf al-Quran. Beliau berbuat
demikian kerana menyedari ramai hafiz Quran
mati syahid akibat peperangan ketika era
pemerintahan Abu Bakar dan Umar.
Semasa pemerintahan Uthman ini, datang
seorang pendeta besar Yahudi dari Yaman yang
telah memeluk Islam sekitar tahun 30 Hijrah
bernama Abdullah bin Saba'. Beliau (Abdullah bin
Saba'), menyangka kedatangannya sebagai
seorang ''saudara baru'' yang berstatus pendeta
besar akan disambut dengan meriah dan penuh
kehormatan oleh Khalifah Uthman. Namun apa
yang terjadi adalah sebaliknya kerana Uthman
langsung tidak mempedulikan kehadiran pendeta
tersebut sebaliknya sibuk dengan urusan
pengumpulan dan penyusunan al-Quran.
Keadaan ini menyebabkan Abdullah bin Saba'
tidak berpuas hati dan membangunkan gerakan
anti-Uthman. Beliau telah bertindak menyusup
masuk ke dalam kelompok tentera Muslimin dan
menghasut mereka agar membenci Uthman.
Abdullah bin Saba' cuba memporak-perandakan
perpaduan di kalangan mereka dengan
mengubah hadis yang seolah-olah
menggambarkan bahawasanya Ali bin Abi Talib
adalah khalifah Islam yang sebenarnya.
Abdullah bin Saba' juga telah mengubah hadis
daripada Aisyah yang menyatakan bahawa
Rasullullah S.A.W ada berwasiat bahawa Ali bin
Abi Talib akan menjadi khalifah selepas baginda.
Justeru itu, Abdullah bin Saba' memandang
rendah malahan membuat penghinaan terhadap
Abu Bakar, Umar dan Uthman dengan
mendakwa bahawa ketiga-tiga sahabat ini telah
merebut kuasa serta tidak mematuhi wasiat
baginda Rasullullah S.A.W.
Dia menyatakan bahawa ketinggian darjat Ali
yang juga sepupu dan menantu Rasullullah
S.A.W membuktikan betapa masih ada pertalian
darah Ali dengan baginda S.A.W. Propaganda
Abdullah bin Saba' ini sedikit demi sedikit telah
mempengaruhi di kalangan umat Islam ditambah
lagi dengan faktor kelemahan Uthman sendiri.
Beliau mengamalkan nepotisme dengan melantik
kalangan keluarga di dalam pentadbiran negara
dan menjadi pengusaha-pengusaha daerah dan
telah menghilangkan cincin perak (stempel)
Rasullullah S.A.W.
Akhirnya, agenda Abdullah bin Saba' ini telah
membuahkan kejayaan dengan tragedi
pembunuhan Khalifah Uthman bin Affan pada
tahun 35 Hijrah. Hasilnya, umat Islam sama ada
yang menyokong Uthman mahupun sebaliknya
telah sepakat melantik Ali bin Abi Talib sebagai
Khalifah keempat.
Semasa pemerintahan Ali, bermulanya
perpecahan besar di kalangan umat Islam. Ini
adalah disebabkan ada di kalangan para sahabat
yang menuduh Ali terlibat dalam perebutan
kuasa untuk menjadi khalifah dengan
membunuh Uthman lantas menuntut qisas
(hukum balas) atas tragedi tersebut.
Sebaliknya terdapat juga golongan pro Ali yang
mempunyai pendapat sendiri mengenai
perlantikan beliau sebagai khalifah. Senario ini
telah menyebabkan para sahabat Rasullullah
S.A.W membentuk golongan-golongan sendiri
bergantung kepada intipati ijtihad masing-
masing. Apa yang jelas, sepanjang pemerintahan
Ali bin Abi Talib para sahabat telah berpecah
menjadi empat golongan besar iaitu :-
- Golongan Syiah dan sebahagian kaum Ahli Sunnah di Madinah yang menjadi penyokong Khalifah Ali,
- Golongan pendukung Mu'awiyah bin Abi Sofyan yang terdiri daripada para penguasa (gabenor) di Damsyik (Damaskus) dan Suriah (Syria). Mereka menuduh Ali bersekongkol dengan pembunuh Uthman bin Afffan lantas bertindak mengangkat Mu'awiyah sebagai khalifah. Akibatnya terdapat dua orang khalifah pada masa yang sama iaitu Ali di Madinah dan Mua'wiyah di Damaskus;
- Golongan yang dipimpin oleh Siti Aisyah Ummul Mu'minin iaitu isteri Rasullullah S.A.W dan diikuti oleh Talhah serta Zubair. Mereka tidak mengiktiraf Ali sebagai Khalifah, tetapi tidak menganggap Ali terlibat dalam pembunuhan Uthman bin Affan. Siti Aisyah tidak berada di Madinah ketika peristiwa pembunuhan itu berlaku. Sementara itu, Thalhah dan Zubair telah diancam dengan pedang di atas kepala supaya bersetuju mengangkat Ali sebagai Khalifah
- Golongan yang dikepalai oleh Ibnu Umar (Abdullah bin Umar bin Khattab), diikuti oleh Muhammad bin Salamah, Uthman bin Zaid, Sa'ad bin Abi Waqas, Hasan bin Tsabit, Abdullah bin Salam. Mereka tidak mengiktiraf kepimpinan Ali, tidak menuduh Ali terlibat dalam komplot pembunuhan Uthman dan juga tidak menjadi pendukung Khalifah Mua'wiyah.
Perpecahan tersebut telah memberi impak besar
ke atas perpaduan umat Islam ketika itu dan
menyebabkan berlakunya peperangan saudara di
antara sahabat nabi. Perang saudara yang
pertama berlaku pada tahun 36 H dinamakan
Perang Jamal (Perang Unta) melibatkan pengikut
Siti Aisyah melawan Khalifah Ali. Ia berakhir
dengan kemenangan di pihak Ali dan
mengorbankan dua orang sahabat Nabi iaitu
Thalhah dan Zubair yang berada di pihak Siti
Aisyah.
Peperangan saudara kedua yang dianggap
terbesar pula berlaku di antara pengikut
Mu'awiyah melawan Khalifah Ali berlaku pada
tahun 37 H. Pertempuran hebat kedua-dua pihak
ini yang juga terkenal dengan panggilan Perang
Siffin telah ditamatkan dengan proses gencatan
senjata. Walau bagaimanapun, peperangan ini
bukan sahaja telah mengorbankan nyawa para
sahabat Nabi S.A.W tetapi telah menimbulkan
salah faham dalam bidang politik sehingga
melibatkan isu akidah.
PERHATIAN:- Jika anda rasa kandungan ini patut disebarkan ke laman facebook dan twitter anda,sila klik butang kongsi di bawah ini.
Tweet
ShareTweet
TERIMA KASIH KERANA KONGSI KANDUNGAN INI DENGAN RAKAN ANDA..
1 comment :
Lama tak updated blog..
Terima kasih atas perkongsian..
Post a Comment