Masjid Pertama Direka Bentuk Oleh Wanita | KHALIFAH

About

penaja 1

8 May 2013

Masjid Pertama Direka Bentuk Oleh Wanita

Jangan terkejut jika anda melihat reka bentuk dalaman dan luaran masjid ini sebenarnya telah diilhamkan oleh seorang pereka intertior terkenal di peringkat antarabangsa. Apa yang lebih menariknya, pereka ini bukanlah seorang lelaki, tetapi seorang wanita. Rekaannya tidak ubah seperti sebuah mahligai mewah. Namun membina masjid bukanlah semata-mata untuk tampak cantik, tetapi biarlah ia penuh diisi dengan para jemaah.

masjid5Zeynep Fadillioglu, interior designer terkenal di peringkat antarabangsa, adalah wanita pertama yang pernah mereka bentuk sebuah masjid di Turki. Terletak di Istanbul, Masjid Sakirin adalah benar-benar cantik. Ia mempunyai keseimbangan yang sempurna antara masa lalu dan masa kini, di antara timur dan barat, terutama lampu yang begitu indah sekali ‘ Fadillioglu’ .Seorang wanita boleh menawarkan pengalaman yang berbeza dan lebih estetika menyenangkan:

“Saya mengambil berat tentang sebelah aesthetical, saya mengambil berat lebih lanjut mengenai orang ramai, saya cuba untuk memberikan tempat yang akan benar-benar mendekatkan manusia dengan Tuhan, bukannya mewujudkan simbol.”katanya..


masjid3

masjid1

masjid8

masjid7

masjid6

masjid9















PERHATIAN:- Jika anda rasa kandungan ini patut disebarkan ke laman facebook dan twitter anda,sila klik butang kongsi di bawah ini.

 
 Share

 


TERIMA KASIH KERANA KONGSI KANDUNGAN INI DENGAN RAKAN ANDA..