Pemuda pertama peluk Islam | KHALIFAH

About

penaja 1

15 August 2011

Pemuda pertama peluk Islam

MUNGKIN ada di kalangan kita yang merasakan tidak penting, siapa yang terdahulu dan terkemudian yang memeluk Islam sebaik sahaja Nabi Muhammad dilantik menjadi Rasul.

Namun tidak kurang yang menimbulkan persoalan siapa sebenarnya kalangan pemuda yang pertama memeluk Islam selepas Saidatina Siti Khadijah? Adakah anak angkat baginda, Zaid bin Harithah, sepupu baginda Ali bin Abi Talib malah sesetengah mendakwa sahabat baik baginda sendiri, Abu Bakar As Siddiq merupakan pemuda pertama yang memeluk Islam.

Namun persoalan lebih tertumpu kepada Ali. bagaimana seseorang yang dikatakan dalam usia yang masih kanak-kanak malah dikatakan masih belum baligh lagi, iaitu 10 tahun telah berjaya dipengaruhi untuk memeluk Islam?

Lantaran itu satu persatu kita mengenali terlebih Ali dalam kehidupan Rasulullah. Baginda sebenarnya mengambil Ali sebagai anak angkat bagi meringankan beban bapa saudaranya, Abu Talib yang selama ini telah begitu berjasa besar menjaga dan membimbing baginda.

Dalam satu peristiwa, baginda dikatakan mengajak bapa saudara, Abbas bin Abdul Mutalib yang mempunyai kedudukan ekonomi yang lebih baik untuk mereka sama-sama membantu Abu Talib. "Wahai bapa saudaraku Abbas, abangmu Abu Talib adalah seorang lelaki yang mempunyai ramai anak. Marilah kita berangkat ke rumahnya dan bersama-samalah kita meringankan beban bapa saudara yang memelihara ku sejak kecil itu," kata baginda.

Apabila bertemu dengan Abu Talib, mereka pun menyatakan hasrat untuk membantu. Lalu bapa saudara nabi itu pun berkata: "Tinggalkan Aqil (abang kepada Ali) kepadaku dan bawalah sesiapa pun anak-anak ku yang lain, yang kalian kehendaki".

Lalu Rasulullah membawa pulang Ali manakala Abbas membawa pulang Jaafar untuk dijadikan anak angkat masing-masing. Dikatakan Ali ketika itu dalam usia lingkungan lapan atau 10 tahun.

Malah dikatakan dalam usia itu jugalah Ali memeluk Islam selepas diajak oleh Rasulullah. Dalam hal ini dikatakan tidak timbul soal Ali masih terlalu muda dan tidak tahu menahu mengenai ajakan memeluk Islam itu.

Bagi baginda, Islam itu merupakan satu rahmat besar, jadi tidak mungkin sepupunya terlepas dari menikmati rahmat besar dari Allah itu di tambah lagi Ali merupakan sepupu baginda yang paling rapat dan seorang yang sangat cerdas, cergas dan pintar.

Malah dalam hal ini, Ali sendiri pernah berkata: "Saat itu, Islam belum masuk ke rumah lain kecuali rumah Nabi dan Khadijah. Saya orang ketiga di antara mereka. Saya biasa melihat cahaya wahyu dan kerasulan serta mencium harumnya kenabian," kata Ali. (Nahj al Balaghah, h.182).

Memeluk Islam

Atas dasar Ali seorang yang sangat pintar, dikatakan untuk beliau memeluk Islam itu sebenarnya tidak mudah. Beliau tidak mudah termakan dek kata-kata kecuali selepas akalnya berfikir sebelum mengambil sesuatu tindakan.

Selepas berjaya mengajak Siti Khadijah kepada Islam, Nabi Muhammad dikatakan lebih menuruti kehendak wahyu terutamanya apabila malaikat Jibrail muncul untuk mengajarkan kepada baginda mengenai ibadat solat yang perlu disempurnakan dengan mengambil air sembahyang terlebih dahulu. "Wahai Muhammad, bangkitlah dan berwuduklah untuk melaksanakan solat!," kata Jibrail yang datang dengan membawa air dari syurga untuk digunakan semasa berwuduk.

Malaikat itu mengajar Nabi cara-cara berwuduk, iaitu dengan membasuh muka dan kedua-dua tangan mulai dari siku, mengusapkan kepala dan membasuh kaki. Jibrail juga kemudiannya mengajar untuk bersolat terutama cara bersujud dan rukuk.

Selepas itu dikatakan ibadat solat yang dilakukan oleh baginda dengan jumlah bilangan dua rakaat sahaja dan tanpa diberikan waktu solat yang tertentu.

Tetapi lazim Rasulullah mendirikan solat semasa waktu terbit fajar dan pada tenggelamnya matahari.

Perbuatan solat Nabi ini sentiasa diperhatikan oleh Ali sehinggalah pada suatu hari beliau bertanyakan sendiri kepada sepupunya itu:

"Ya Abu Qasim, apakah yang sedang engkau lakukan ini? Kepada siapa engkau bersujud". Lalu baginda menjawab: "Ini adalah solat yang Allah perintahkan kepadaku untuk dilaksanakan bagi mengucapkan rasa syukur terhadap-Nya yang mencipta dan menghidupkan manusia di muka bumi ini, sebagaimana adanya aku dan engkau sekarang ini.

"Tidakkah kau mahu untuk bersamaku menyembah Tuhan Yang Satu?"

Lalu Nabi juga membacakan ayat-ayat al-Quran bagi menguatkan lagi apa yang baginda katakan tadi.

Ali yang tertarik dengan kata-kata Nabi Muhammad dan ayat-ayat al-Quran itu, tanpa sebarang ragu kemudiannya menerima ajakan Islam dari baginda dan beliau kemudiannya sering mengikuti Nabi bersolat.

Pada saat itu hanya Nabi, Ali dan Khadijah sahaja melaksanakan ibadat solat itu. Dalam satu riwayat lain diceritakan pada satu kisah bagi menunjukkan Ali merupakan pemuda pertama yang memeluk Islam selepas Siti Khadijah. Afif al Kindi menurut riwayat Ibnu Hajar bercerita: "Pada suatu hari di zaman jahiliah, saya pergi ke Mekah bersama dengan tuan rumah saya, iaitu Abbas bin Abdul Mutalib sehingga kami tiba dan berhenti di sisi Kaabah.

"Di situ kelihatan seorang lelaki yang keluar dari sebuah tenda (khemah) diikuti dengan seorang budak lelaki dan seorang wanita lalu berdiri di belakang lelaki tersebut.

Penuh hairan

"Aku melihat dengan penuh hairan budak lelaki dan wanita itu yang melakukan tunduk (rukuk) dan sujud dengan meniru lelaki di hadapan mereka dan lalu aku bertanyakan kepada Abbas mengenai pemandangan ganjil tersebut," kata Afif.

Menurut Abbas, lelaki tersebut merupakan anak saudaranya, Muhammad bin Abdullah, budak lelaki yang bersama dengan mereka itu merupakan sepupu Muhammad, Ali dan wanita itu pula, isteri Muhammad, Siti Khadijah.

"Anak saudara saya itu, mengatakan bahawa Allah telah mengangkatnya menjadi Rasul pada suatu saat nanti bahawa dia akan menguasai takhta dan kemegahan kerajaan Khosru (atau Khusraw, Dinasti Persia Sasanid dan Kaisar (Dinasti atau empayar Rumawi).

"Demi Allah, tidak ada pengikut agama ini di muka bumi ini kecuali ketiga-tiga orang itu," kata Abbas.

Mengenai Zaid bin Harithah yang kala dewasanya merupakan antara pejuang-pejuang Islam yang sangat kental dan hebat mempertahankan Islam. Beliau begitu diketahui oleh umum merupakan anak angkat Nabi yang pernah dibinkan kepada Rasulullah, Zaid bin Muhammad.

Namun selepas kedatangan Islam berserta dengan panduan dan ajarannya, perbuatan untuk menamakan bapa angkat itu dihentikan dan Zaid kembali sebagai Zaid bin Harithah.

Zaid diambil oleh Nabi sebagai anak angkat ketika Nabi belum diangkat sebagai Rasul iaitu ketika baginda pergi ke pasar di Kota Mekah dan di situ baginda ternampak Zaid. Baginda sangat tertarik kepada perwatakan Zaid yang cerdas dan pintar, lalu baginda membeli remaja itu dan diberikan kepada Khadijah untuk dijadikan pembantu wanita itu dalam urusan perniagaan.

Namun, apabila Nabi mengahwini Khadijah, isteri Nabi itu mengembalikan semula Zaid kepada suami sebagai hadiah perkahwinan mereka.

Namun baginda suami isteri kemudiannya memerdekakan Zaid dan dijadikan anak angkat. Namun dalam setengah riwayat yang lain, Zaid dikatakan merupakan tawanan dalam satu peperangan yang menyebabkan beliau dijual kepada Siti Khadijah namun setelah mendapat kebenaran dari bapa dan keluarga Zaid, anak itu tidak sahaja dimerdekakan malah diambil sebagai anak angkat.

Namun yang pasti, Zaid kemudiannya memeluk Islam dalam kategori golongan yang paling awal, iaitu dalam lingkungan keluarga nabi. Ini termasuk juga anak-anak baginda yang lain, turut mengikut jejak langkah ibu bapa mereka.

Walaupun kini seluruh keluarga nabi memeluk Islam, lalu telah timbul keraguan di hati nabi mengenai usaha-usahanya itu.

PERHATIAN:- Jika anda rasa kandungan ini patut disebarkan ke laman facebook dan twitter anda,sila klik butang kongsi di bawah ini. Apabila anda sebarkan kandungan ini anda dianggap sebagai pendakwah. Sesungguhnya seorang pendakwah itu akan mendapat ganjaran dari Ilahi..



Share


TERIMA KASIH KERANA KONGSI KANDUNGAN INI DENGAN RAKAN ANDA.. 

1 comment :

ROJAK said...

jawabnya Saidina Ali ialah pemuda terawal memeluk Islam