Imam Abu Hanifah (Imam Hanafi) adalah salah seorang Imam Mazhab yang besar dalam dunia Islam, iaitu Mazhab Hanafi.
Dalam empat mazhab yang terkenal tersebut hanya Imam Abu Hanifah yang
bukan orang Arab. Pendirian beliau sama dengan pendirian imam yang lain,
iaitu sama-sama menegakkan Al-Quran dan sunnah Nabi S.A.W.
Nama sebenar beliau ialah An-Nu`man bin Tsabit bin Zauta bin Maha At-Taymiy (ﻨﻌﻤﺎﻥ ﺑﻦ ﺛﺎﺑﺖ ﺑﻦ ﺯﻭﻃﺎ ﺍﻟﺘﻴﻤﻲ).
Beliau dilahirkan di Kufah, Iraq pada tahun 80H/699M. Sebuah bandar
yang terkenal sebagai pusat ilmu Islam ketika itu, diasaskan oleh
‘Abdullah ibn Mas‘ud radhiallahu ‘anh (32H/652M), seorang sahabat zaman
Rasulullah shallahu ‘alaihiwasallam.
Imam Abu Hanifah merupakan
seorang tabi`in. Beliau berketurunan Parsi / Persia (Iran), atau disebut
juga dengan bangsa Ajam. Ayahnya seorang peniaga kain. Dia
sekali-sekala ikut serta dalam urusniaga ayahnya, akan tetapi minatnya
yang lebih besar ialah ke arah membaca dan menghafal Al-Quran.
Beliau dikenali dengan nama Abu Hanifah kerana salah seorang anaknya bernama Hanifah.
Kemasyhuran nama tersebut menurut para ahli sejarah ada beberapa sebab:
1. Kerana dia mempunyai seorang anak laki-laki yang bernama Hanifah, maka dia diberi julukan dengan Abu Hanifah.
2. Kerana semenjak kecilnya
sangat tekun belajar dan menghayati setiap yang dipelajarinya, maka dia
dianggap seorang yang hanif (kecenderungan/condong) pada agama. Itulah
sebabnya dia masyhur dengan gelaran Abu Hanifah.
3. Menurut bahasa Persia,
Hanifah bererti tinta. Imam Hanafi sangat rajin menulis hadits-hadits,
ke mana dia pergi selalu membawa tinta. Kerana itu dia dinamakan Abu
Hanifah.
Waktu dia dilahirkan,
pemerintahan Islam berada di tangan Abdul Malik bin Marwan, dari
keturunan Bani Umaiyyah kelima. Imam Abu Hanifah pada satu hari telah
berjumpa dengan seorang tokoh agama yang masyhur pada ketika itu bernama
as-Sya’bi. Melihatkan kepintaran dan kecerdasan luar biasa yang
terpendam dalam Imam Abu Hanifah, as-Sya’bi menasihatkan beliau agar
lebih banyak mencurahkan usaha ke dalam bidang ilmu-ilmu Islam. Dengan
nasihat dan dorongan as-Sya’bi, Imam Abu Hanifah mula menceburkan diri
secara khusus mempelajari ilmu-ilmu Islam.
Imam Abu Hanifah mula belajar
dengan mendalami ilmu-ilmu qiraat, ilmu bahasa Arab, ilmu kalam dan
lain-lain. Akan tetapi bidang ilmu yang paling diminatinya ialah ilmu
hadits dan fiqh. Beliau banyak meluangkan masa dan tenaga untuk
mendalaminya. Imam Abu Hanifah meneruskan pembelajarannya dengan
bergurukan kepada as-Sya’bi dan beberapa tokoh ilmuan lain di Kufah.
Menurut riwayat, jumlah gurunya di Kufah sahaja berjumlah 93 orang.
Beliau kemudiannya berhijrah ke
bandar Basrah di Iraq, untuk berguru bersama Hammad bin Abi Sulaiman,
Qatadah dan Shu’bah. Setelah sekian lama berguru dengan Shu’bah yang
pada ketika itu terkenal sebagai Amir al-Mu’minin fi Hadith (pemimpin
umat dalam bidang hadits), beliau diizinkan gurunya untuk mula mengajar
hadits kepada orang ramai.
Berkata Shu’bah: “Sebagaimana
aku ketahui dengan pasti akan kesinaran cahaya matahari, aku juga
ketahui dengan pasti bahawa ilmu dan Abu Hanifah adalah sepasangan
bersama. ”Imam Abu Hanifah tidak hanya berpuas hati dengan
pembelajarannya di Kufah dan Basrah di Iraq. Beliau kemudiannya turun ke
Makkah dan Madinah untuk menuntut ilmu lagi. Di sana beliau duduk
berguru kepada ‘Atha’ bin Abi Rabah.
Kemudiannya Imam Abu Hanifah
duduk pula bersama Ikrimah, seorang tokoh besar agama di Makkah yang
juga merupakan anak murid kepada ‘Abdullah ibn ‘Abbas, ‘Ali bin Abi
Thalib r.a, Abu Hurairah r.a dan ‘Abdullah ibn ‘Umar radhiallahu ‘anhum.
Kehandalan Imam Abu Hanifah dalam ilmu-ilmu hadits dan fiqh diiktiraf
oleh Ikrimah sehingga beliau kemudiannya membenarkan Imam Abu Hanifah
menjadi guru kepada penduduk Makkah.
Imam Abu Hanifah kemudiannya
meneruskan pengajiannya di Madinah bersama Baqir dan Ja’afar as-Shadiq.
Kemudiannya beliau duduk bersebelahan dengan Imam Malik bin Anas, tokoh
besar kota Madinah ketika itu. Walaupun Imam Abu Hanifah 13 tahun lebih
tua daripada Imam Malik, ini tidak menghalangnya untuk turut serta
belajar.
Apabila guru kesayangannya
Hammad meninggal dunia di Basrah pada tahun 120H/738M, Imam Abu Hanifah
telah diminta untuk mengganti kedudukan Hammad sebagai guru dan
sekaligus tokoh agama di Basrah. Melihatkan tiada siapa lain yang akan
meneruskan perjuangan Hammad, Imam Abu Hanifah bersetuju kepada jawatan
tersebut.
Mulai di sinilah Imam Abu
Hanifah mengajar dan menjadi tokoh besar terbaru dunia Islam. Orang
ramai dari serata pelusuk dunia Islam datang untuk belajar bersamanya.
Di samping mengajar, Imam Abu Hanifah adalah juga seorang pedagang dan
beliau amat bijak dalam mengadili antara dua tanggungjawabnya ini
sebagaimana diterangkan anak muridnya al-Fudail ibn ‘Iyyadh:
“Adalah Imam Abu Hanifah seorang
ahli hukum, terkenal dalam bidang fiqh, banyak kekayaan, suka
mengeluarkan harta untuk sesiapa yang memerlukannya, seorang yang sangat
sabar dalam pembelajaran baik malam atau siang hari, banyak beribadat
pada malam hari, banyak berdiam diri, sedikit berbicara terkecuali
apabila datang kepadanya sesuatu masalah agama, amat pandai menunjuki
manusia kepada kebenaran dan tidak mahu menerima pemberian penguasa.”
Selain berguru dengan para
tabi`in, beliau juga menemuï beberapa orang sahabat Nabi, antaranya Anas
bin Malik, `Abdu Llah bin Abi Awfa, `Abdu Llah bin Al-Hasan, Zayd bin
`Aliy, `Abdu Llah bin Al-Haris bin Juz’, dan Ma`qal bin Yasar, Abu
t-Tufayl `Amir bin Wasilah.
Imam Abu Hanifah mempunyaï ramai
murid yang masyhur seperti Abu Yusuf, Asad bin `Amr, Al-Qasim bin Ma`n,
Zafr bin Al-Huzayl, Al-Walid bin Aban, Abu Bakr Al-Hazliy, Ya`qub bin
Ibrahim Al-Ansariy Al-Kufiy, Muhammad bin Al-Hasan bin Asy-Syaybaniy
dan Al-Hasan bin Ziyad Al-Lu’lu’iy Al-Kufiy.
Imam Abu Hanifah adalah seorang
hamba Allah yang bertakwa dan soleh, seluruh waktunya lebih banyak diisi
dengan amal ibadah. Jika beliau berdoa matanya bercucuran air mata demi
mengharapkan keredhaan Allah S.W.T. Walaupun demikian orang-orang yang
berjiwa jahat selalu berusaha untuk menganiaya beliau.
Sifat keberanian beliau adalah
berani menegakkan dan mempertahankan kebenaran. Untuk kebenaran dia
tidak takut sengsara atau apa bahaya yang akan diterimanya. Dengan
keberaniannya itu beliau selalu mencegah orang-orang yang melakukan
perbuatan mungkar, kerana menurut Imam Abu Hanifah kalau kemungkaran itu
tidak dicegah, bukan orang yang berbuat kejahatan itu saja yang akan
merasakan akibatnya, melainkan semuanya, termasuk orang-orang yang baik
yang ada di tempat tersebut
Sebahagian dilukiskan dalam
sebuah hadith Rasulullah S.A.W bahawa bumi ini diumpamakan sebuah
bahtera yang didiami oleh dua kumpulan. Kumpulan pertama adalah terdiri
orang-orang yang baik-baik sementara kumpulan kedua terdiri dari yang
jahat-jahat. Kalau kumpulan jahat ini mahu merosak bahtera dan kumpulan
baik itu tidak mahu mencegahnya, maka seluruh penghuni bahtera itu akan
binasa. Tetapi sebaliknya jika kumpulan yang baik itu mahu mencegah
perbuatan orang-orang yang mahu membuat kerosakan di atas bahtera itu,
maka semuanya akan selamat.
Imam Abu Hanifah menolak pangkat dan kedudukan tinggi
Sifat Imam Abu Hanifah yang lain
adalah menolak kedudukan tinggi yang diberikan pemerintah kepadanya.
Dia menolak pangkat dan menolak wang yang diberikan kepadanya. Akibat
dari penolakannya itu dia ditangkap dan dimasukkan ke dalam penjara. Di
dalam penjara dia diseksa, dipukul dan sebagainya.
Gabenor di Iraq pada waktu itu
berada di tangan Yazid bin Hurairah Al-Fazzari. Selaku pemimpin dia
tentu dapat mengangkat dan memberhentikan pegawai yang berada di bawah
kekuasaannya. Pernah pada suatu ketika Imam Abu Hanifah akan diangkat
menjadi ketua urusan perbendaharan negara (Baitul mal), tetapi
pengangkatan itu ditolaknya. Dia tidak mahu menerima kedudukan tinggi
tersebut. Sampai berulang kali Gabenor Yazid menawarkan pangkat itu
kepadanya, namun tetap ditolaknya.
Pada waktu yang lain Gabenor
Yazid menawarkan pangkat Qadhi (hakim) tetapi juga ditolaknya. Rupanya
Yazid tidak senang melihat sikap Imam Abu Hanifah tersebut. Seolah-olah
Imam Abu Hanifah memusuhi pemerintah, kerana itu timbul rasa curiganya.
Oleh kerana itu dia diselidiki dan diancam akan dihukum dengan hukum
dera. Ketika Imam Abu Hanifah mendengar kata ancaman hukum dera itu Imam
Abu Hanifah menjawab: “Demi Allah, aku tidak akan mengerjakan jabatan
yang ditawarkan kepadaku, sekalipun aku akan dibunuh oleh pihak
kerajaan.” Demikian beraninya Imam Abu Hanifah dalam menegakkan
pendirian hidupnya.
Pada suatu hari Yazid memanggil
para alim ulama ahli fiqh yang terkemuka di Iraq, dikumpulkan di muka
istananya. Di antara mereka yang datang ketika itu adalah Ibnu Abi
Laila. Ibnu Syblamah, Daud bin Abi Hind dan lain-lain. Kepada mereka,
masing-masing diberi kedudukan rasmi oleh Gabenor.
Ketika itu gabenor menetapkan
Imam Abu Hanifah menjadi Pengetua jawatan Sekretari gabenor. Tugasnya
adalah bertanggungjawab terhadap keluar masuk wang negara. Gabenor dalam
memutuskan jabatan itu disertai dengan sumpah, “Jika Abu Hanifah tidak
menerima pangkat itu nescaya dia akan dihukum dengan pukulan.”
Walaupun ada ancaman seperti
itu, Imam Abu Hanifah tetap menolak jawatan itu, bahkan dia tetap tegas,
bahawa dia tidak mahu menjadi pegawai kerajaan dan tidak mahu campur
tangan dalam urusan negara.
Kerana sikapnya itu, akhirnya
ditangkap oleh gabenor. Kemudian dimasukkan ke dalam penjara selama dua
minggu, dengan tidak dipukul. Lima belas hari kemudian baru dipukul
sebanyak 14 kali pukulan, setelah itu baru dibebaskan. Beberapa hari
sesudah itu gabenor menawarkan menjadi qadhi (kadi), juga ditolaknya.
Kemudian ditangkap lagi dan dijatuhi hukuman dera sebanyak 110 kali.
Setiap hari didera sebanyak sepuluh kali pukulan. Namun demikian Imam
Abu Hanifah tetap dengan pendiriannya. Sampai dia dilepaskan kembali
setelah cukup 110 kali cambukan.
Akibat dari pukulan itu muka dan
seluruh badannya menjadi bengkak-bengkak. Hukuman cambuk itu sengaja
untuk menghina Imam Abu Hanifah. Walaupun demikian ketika Imam Abu
Hanifah diseksa, dia sempat berkata. “Hukuman dera di dunia lebih ringan
daripada hukuman neraka di akhirat nanti.” Ketika dia berusia lebih
dari 50 tahun, ketua negara ketika itu berada di tangan Marwan bin
Muhammad. Imam Abu Hanifah juga menerima ujian. Kemudian pada tahun 132H
sesudah dua tahun dari hukuman tadi terjadilah pergantian pimpinan
negara, dari keturunan Umaiyyah ke tangan Abbasiyyah, ketua negaranya
bernama Abu Abbas as Saffah.
Pada tahun 132H sesudah Abu
Abbas meninggal dunia diganti dengan ketua negara yang baru bernama Abi
Jaafar Al-Mansur, saudara muda dari Abul Abbas as Saffah. Ketika itu
Imam Abu Hanifah telah berumur 56 tahun. Namanya masih tetap harum
sebagai ulama besar yang disegani. Ahli fikir yang cepat dapat
menyelesaikan sesuatu persoalan.
Suatu hari Imam Abu Hanifah
mendapat panggilan dari baginda Al-Mansur di Baghdad, supaya dia datang
mengadap ke istana. Sesampainya dia di istana Baghdad, dia ditetapkan
oleh baginda menjadi qadhi (hakim) kerajaan Baghdad. Dengan tawaran
tersebut, salah seorang pegawai negara bertanya: “Adakah guru tetap akan
menolak kedudukan baik itu?” Dijawab oleh Imam Abu Hanifah “Amirul
mukminin lebih kuat membayar kifarat sumpahnya daripada saya membayar
sumpah saya.”
Kerana dia masih tetap menolak,
maka diperintahkan kepada pengawal untuk menangkapnya, kemudian
dimasukkan ke dalam penjara di Baghdad. Pada saat itu para ulama yang
terkemuka di Kufah ada tiga orang. Salah satu di antaranya ialah Imam
Ibnu Abi Laila. Ulama ini sejak pemerintahan Abu Abbas as Saffah telah
menjadi mufti kerajaan untuk kota Kufah. Kerana sikap Imam Abu Hanifah
itu, Imam Abi Laila pun dilarang memberi fatwa.
Pada suatu hari Imam Abu Hanifah
dikeluarkan dari penjara kerana mendapat panggilan dari Al-Mansur,
tetapi dia tetap menolak. Baginda bertanya, “Apakah engkau telah suka
dalam keadaan seperti ini?”
Dijawab oleh Imam Abu Hanifah:
“Wahai Amirul Mukminin semoga Allah memperbaiki Amirul Mukminin. Wahai
Amirul Mukminin, takutlah kepada Allah, janganlah bersekutu dalam
kepercayaan dengan orang yang tidak takut kepada Allah. Demi Allah saya
bukanlah orang yang boleh dipercayai di waktu tenang, maka bagaimana
saya akan dipercayai di waktu marah, sungguh saya tidak sepatutnya
diberi jawatan itu.”
Baginda berkata lagi: “Kamu
berdusta, kamu patut dan sesuai memegang jawatan itu.” Dijawab oleh Imam
Abu Hanifah: “Amirul Mukminin, sungguh baginda telah menetapkan
sendiri, jika saya benar, saya telah menyatakan bahawa saya tidak patut
memegang jawatan itu. Jika saya berdusta, maka bagaimana baginda akan
mengangkat seorang maulana yang dipandang rendah oleh bangsa Arab.
Bangsa Arab tidak akan rela diadili seorang golongan hakim seperti
saya.”
Pernah juga terjadi, baginda Abu
Jaffar Al-Mansur memanggil tiga orang ulama besar ke istananya, iaitu
Imam Abu Hanifah, Imam Sufyan ats Tauri dan Imam Syarik an Nakhaei.
Setelah mereka hadir di istana, maka ketiganya ditetapkan untuk
menduduki pangkat yang cukup tinggi dalam kenegaraan, masing-masing
diberi surat perlantikan tersebut.
Imam Sufyan ats Tauri diangkat
menjadi qadhi di Kota Basrah, lmam Syarik diangkat menjadi qadhi di ibu
kota. Adapun Imam Abu Hanifah tidak mahu menerima pengangkatan itu di
manapun dia diletakkan. Pengangkatan itu disertai dengan ancaman bahawa
siapa saja yang tidak mahu menerima jawatan itu akan didera sebanyak l00
kali deraan.
Imam Syarik menerima jawatan
itu, tetapi Imam Sufyan tidak mahu menerimanya, kemudian dia melarikan
diri ke Yaman. Imam Abu Hanifah juga tidak mahu menerimanya dan tidak
pula berusaha melarikan diri.
Oleh sebab itu Imam Abu Hanifah
dimasukkan kembali ke dalam penjara dan dijatuhi hukuman sebanyak 100
kali dera. Setiap pagi dipukul dengan cambuk sementara dileher beliau
dikalung dengan rantai besi yang berat.
Saat-saat terakhir
Suatu kali Imam Abu Hanifah
dipanggil baginda untuk mengadapnya. Setelah tiba di depan baginda, lalu
diberinya segelas air yang berisi racun. Dia dipaksa meminumnya.
Setelah diminum air yang beracun itu Imam Abu Hanifah kembali dimasukkan
ke dalam penjara. Imam Abu Hanifah meninggal dunia pada bulan Rejab
150H/767M dalam keadaan menderita di penjara ketika itu dia berusia 70
tahun (ada yang mengatakan 68 tahun).
Dalam riwayat lain disebutkan
bahawa beliau dipukul dalam penjara sehingga mati. Kematian tokoh ilmuan
Islam ini amat dirasai oleh dunia Islam. Solat jenazahnya dilangsungkan
6 kali, setiapnya didirikan oleh hampir 50,000 orang jamaah.
(SUMBER KHALIFAH (APABILA ISLAM BERBICARA) )
(SUMBER KHALIFAH (APABILA ISLAM BERBICARA) )
Imam Abu Hanifah menolak semua
tawaran yang diberikan oleh kerajaan daulah Umaiyyah dan Abbasiyah
kerana beliau tidak sesuai dengan corak pemerintahan yang mereka
kendalikan. Oleh sebab itu mereka berusaha mengajak Imam Abu Hanifah
untuk bekerjasama mengikut gerak langkah mereka, dan akhirnya mereka
seksa hingga meninggal, kerana Imam Abu Hanifah menolak semua tawaran
yang mereka berikan.
Semoga Allah S.w.t merahmati Imam Abu Hanifah dan berada di kalangan orang-orang soleh di sana, amin.
Semoga Allah S.w.t merahmati Imam Abu Hanifah dan berada di kalangan orang-orang soleh di sana, amin.
Sumbangan kepada Tamadun Islam
1- Kebanyakan masanya digunakan untuk mengajar di masjid.
2- Berfikiran secara kritis dan terbuka dalam menyelesaikan masalah fiqh.
3- `Ulama’ pertama yang menyusun kitab fiqh mengikut bab dan fasal dengan baik dan tersusun.
4- Seorang yang amat teliti dalam menentukan hukum mengikut martabat hadits.
5- Menyusun cara mengeluarkan hukum berdasarkan kepada kaedah-kaedah tertentu.
6- Antara kitab yang ditulis oleh beliau ialah Al-Fiqh Al-Akbar dan Kitab Al-Fara’idh.
7- Beliau juga seorang yang amat teliti terhadap hadits. Beliau hanya menerima hadits yang sahih dan kuat sanadnya.
Pengaruh Mazhab Hanafi
Aliran mazhab Imam Abu Hanifah
dikenali dengan nama Mazhab Hanafi. Sejak ia muncul, ia tersebar luas
dan begitu berpengaruh di Iraq. Mazhab Hanafi ialah mazhab rasmi Dawlah
(kerajaan) `Usmaniyyah, dan masih berpengaruh di negara-negara bekas
jajahan Dawlah `Usmaniyyah seperti Mesir, Syria, Lubnan, Bosnia dan
Turki.
PERHATIAN:- Jika anda rasa kandungan ini patut disebarkan ke laman facebook dan twitter anda,sila klik butang kongsi di bawah ini.
Tweet
ShareTweet
TERIMA KASIH KERANA KONGSI KANDUNGAN INI DENGAN RAKAN ANDA..
No comments :
Post a Comment